Jouw kind last van groeipijn? Osteopathie helpt

Het lichaam van jonge kinderen is altijd in beweging. Fietsen naar school, spelen op het plein, ’s avonds naar clubs toe – de meeste kinderen houden er niet van om stil te zitten. En ieder kind groeit langzaam op. Wat ben je groot geworden, horen ze dan. Maar dat groeien kan pijn met zich meebrengen: groeipijn. Osteopathie is een manier om de beweeglijkheid weer te herstellen en zo mogelijk de (groei)pijn weer te verlichten.

Waar zit de groeipijn?

Groeipijn komt eigenlijk altijd in de benen voor. De pijn zit hem dan in de spieren van de bovenbenen, in knieholtes of in het scheenbeen. De groeipijn komt voor bij zowel jongens als meisjes, meestal wanneer zij een groeispurt doorgaan. Dit is de reden dat meisjes de pijn vaak eerder krijgen dan jongens (de groeispurt van meisjes is meestal eerder). Groeipijn komt voor bij meisjes tussen ongeveer 9 en 13 en bij jongens tussen 8 tot 16. De meeste kinderen ervaren de klachten in de avond.

De oorzaak van groeipijn

Ondanks dat de pijn ‘groeipijn’ genoemd wordt, is het eigenlijk niet zo dat de pijn door het groeien van de botten en gewrichten wordt veroorzaakt. Sterker nog, van de pijn is geen enkele oorzaak bekend. Dit maakt dat er veel verschillende theorieën zijn over waar de groeipijn vandaan komt. De meest waarschijnlijke oorzaak is dat de botten sneller groeien dan het weefsel eromheen: de spieren, pezen en vliezen. Wanneer iemand de hele dag in beweging is geweest, ontstaan hier in de avond klachten in. Toch is het belangrijkste natuurlijk: hoe kun je van de pijn afkomen?

Groeipijn behandelen met osteopathie

Osteopathie is een geschikte behandeling bij groeipijnen. Deze behandeling is gericht op het herstellen van blokkades en het stimuleren van beweeglijkheid in het lichaam. In de meeste gevallen richt osteopathie zich op de oorzaak van de klacht. Groeipijnen zijn daarmee een vreemde eend in de bijt, aangezien de oorzaak eigenlijk niet bekend is. Wel kan de osteopaat vaststellen of er eventuele blokkades of bewegingsproblemen bestaan, die klachten met zich mee kunnen brengen.

Hoe verloopt osteopathie?

Osteopathie is een zachte en veilige behandelingsmethode. De osteopaat voert de behandeling manueel uit (met de handen) en masseert voorzichtig de spieren en gewrichten om de beweeglijkheid te herstellen. Osteopathie is daarbij ook gericht op het verbeteren van de algemene gezondheid van het lichaam. De technieken stimuleren daarom ook de doorbloeding van de benen, waardoor afvalstoffen sneller afgevoerd worden en de spieren zich beter kunnen herstellen. Pijn in de benen hoeft daarbij niet altijd groeipijn te zijn. Het kan ook voorkomen dat een verkeerde houding of andere bewegingsblokkade tot de klachten leidt. Daarom loont het altijd de klachten na te laten kijken bij de huisarts en osteopaat.

Osteopathiebehandeling in Zaandam

Osteopathie Veerkracht is de osteopathiepraktijk van Saskia Breinburg in Zaandam. Hier helpt zij mensen met verschillende klachten om hier verlichting van te ervaren. Ook klachten als stijve spieren door ouderdom, rugklachten bij een zwangerschap of nek- en schouderpijn kunnen met osteopathie behandeld worden. Denk je dat osteopathie voor je kind met groeipijn nuttig kan zijn? Of zoek je hulp voor een andere klacht? Je kunt altijd een afspraak maken met Saskia voor een eerste behandeling. Neem hier contact op!