Osteopathie bij bijholte- en oorontstekingen

Er is weinig zo vervelend als een oorontsteking. Die zeurende pijn, dof gehoor of jeuk in of rondom het oor. Er kunnen verschillende oorzaken voor een oorontsteking zijn, maar hoe is osteopathie dan de oplossing? We leggen het je uit!

De oorzaak

Oorontstekingen komen vooral bij kinderen voor en het is één van de meest voorkomende redenen waarvoor een kinderarts aan de mouw wordt getrokken. Ze ontstaan bijvoorbeeld door water in het oor, of door met een wattenstokje in het oor te wrikken. Deze duwen vaak het oorsmeer dieper in je oor, waarachter een ontsteking kan ontstaan. Oorsmeer is er in de eerste instantie om vuil buiten te houden, maar wanneer het te diep in je oor zit kan het meer slecht dan goed doen. Het gebied achter je trommelvlies, het middenoor, raakt dan verstopt met slijm.

Osteopathie

Wanneer je erg last hebt van een oorontsteking is het in de eerste instantie natuurlijk altijd verstandig om langs een huisarts te gaan. Maar als een oorontsteking steeds maar terug blijft
komen, aan blijft houden of je erg zeer doet, dan wil je misschien op zoek naar iets dat wél verlichting biedt. Overweeg dan een osteopaat! Deze kijkt niet alleen naar het oor, maar ook naar de
mobiliteit van de schedel evenals andere problemen in het hele lichaam. De osteopaat kijkt ook naar de doorbloeding en zenuwen in en rond het oor.

Verdere tips

Vaak zijn er enkele behandelingen nodig voordat u resultaat ziet van de osteopathische behandelingen. Daarom ook nog wat tips voor thuis om zo snel mogelijk van uw oorpijn af te
komen:

• Leg een extra kussen(tje) onder je hoofd of zet je hoofdeinde wat hoger
  • Houd je oren droog en maak ze heel goed droog na douchen of badderen
  • Probeer oordopjes te mijden. Als je muziek wilt luisteren, gebruik dan liever een
    koptelefoon die over de oren zit, in plaats van erop.